برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

آموزش توالت رفتن و ترفند هایی برای آسانتر شدن آن

ارائه راهکار هایی برای توالت رفتن کودکان

کودکان و آموزش توالت رفتن


آموزش توالت رفتن برای همه خانواده ها بسیار مهم است و میتواند به ویژه برای خانواده هایی که کودک دارای اختلال طیف اوتیسم دارند،به دلایل زیادی سخت و دشوار باشد.بعضی از کودکان ممکن است آگاهی حسی کمتری از حس خیسی و خشکی داشته باشند یا ممکن است فهم کمتری از مفهوم هایی مثل تمیزی و کثیفی داشته باشند پس لطفا ناامید نشوید،اگر کودک شما به آموزش پاسخی نمیدهد،این آموزش ممکن است هفته ها یا ماها طول بکشد.
این آموزش روندی ادامه دار است و قسمت مهم آن شروع کردن است.


بیشتر کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم به روابط اجتماعی پاسخی نمیدهند پس مهم است که راهی را پیدا کنیم که برای آنها برانگیزاننده باشد.یعنی گفتن عباراتی مثل آفرین،کارت  را درست انجام دادی و در آغوش گرفتن و بوسیدن آنها میتواند موثر باشد.


تعداد زیادی از کودکان با اختلال طیف اوتیسم انگیزه لازم را پیدا نمیکنند پس جایزه دادن میتواند عامل انگیزه آنها باشد.
میتوانیم از تکه های شکلات،اسباب بازی یا هرچیزی که به آن ها بازخورد فوری و مثبت برای موفقیت در این کار میدهد،استفاده کنیم.
اگر در این باره نگران هستید بدانید که این نوع جایزه ها به مرور از بین میروند زمانی که آموزش به کاملترین مرحله خودش برسد.به یاد داشته باشید که کودک شما از زمان تولد از پوشک استفاده میکرده است پس استفاده از توالت یک تغییر بزرگ برای او محسوب میشود.به همین دلیل باید منتظر حوادت ناگهانی مثل خیس کردن لباس و ... باشید که ممکن است در شروع کار به طور مداوم اتفاق بیفتد.

 

  • مرحله اول از آموزش،زمان توالت رفتن است و شامل این میشود که کودک شما چه زمان هایی نیاز به توالت دارد.مثلا صبح که از خواب بیدار میشود یا بعد از صبحانه یا هردو.میتوانید این زمان هارا در دفتری یاد داشت کنید.
  • در این پروسه فرزند شما باید احساس کند که امکان دارد لباسش یا خودش خیس شوند و نیاز به توالت دارد،پس لباس زیر کودکتان را در میاورید این کار برای آن ها راحت تر است و احساس ناراحتی و سختی کمتری دارند.بعضی از خانواده ها ممکن است روی لباس زیر پوشک قرار دهند و در طول روز خیسی یا خشکی آن را چک کنند.
  • زمان بندی توالت رفتن کودکتان را یادداشت و کنترل کنید.
  • قبل از شروع مطمئن باشید که به اندازه کافی لباس زیر تمیز در اختیار دارید چون ممکن است در طول روز کودک چند بار خودش را خیس کند.
  • باید جایزه ها و نوع آن هارا مرتب و طبقه بندی کنید.نکته مهم این است که جایزه باید اماده باشد ولی از دید کودک پنهان باشد.
  • و باید بدانید که موفق شدن در این مرحله فقط نشستن روی توالت نیست بلکه به این معنی است که کودک به طور کامل این فعالیت را انجام دهد.جایزه ها باید خاص و هیجان انگیز باشند و فقط مخصوص این فعالیت باشند تا به کودک درباره توالت رفتن و فرآیند آن یاداوری شود...باید اطمینان پیدا کنید که توالت اندازه و مناسب کودکتان باشد.اگر قد کودک به توالت فرنگی نمیرسد چهارپایه ای قرار دهید تا کودک راحت تر دسترسی پیدا کند ویا اگر توالت برای کودک بزرگ است آن را مناسب وی تنظیم کنید.
  • این کار را برای کودک آسان نگیرید چون کودک بین توالت رفتن یا استفاده از پوشک راه آسانتر را انتخاب میکند.به محض اینکه کودکتان از خواب بیدار شد پوشکش را دربیاورید و لباس زیر تنش کنید با این کار آنها متوجه میشوند که در صورت نیاز باید به توالت بروند.درطول روز هر نیم ساعت کودک را به توالت ببرید تازمانی که کودک به اتاق خوابش رود.درهر نیم ساعت با او صحبت کنید و به او بگویید که زمان توالت رفتن است سپس اورا به سمت دستشویی هدایت کنید و برای ۲تا۳ دقیقه ان هارا بنشانید.بعد از اتمام کار کودک را بلند کنید و بگویید که شلوارش را بالا بکشد و دست هایش را بشویید و هر نیم ساعت این پروسه را تکرار کنید.اگر کودک شما شلوارش را خیس کرد،به او میگوییم خودت را خیس کردی و باید لباسهایت را عوض کنی،سپس دست اورا گرفته و روی شلوارش قرار دهید تا خیس بودن شلوارش را احساس کند.
  • پاسخ شما باید خنثی باشد،نه خوب و نه بد.کودک را برای تمیز کردن و عوض کردن لباس هدایت میکنید تا جای ممکن کودک خودش باید لباسش را عوض کند اما این مورد بستگی به استقلال او دارد.

  • نکته اصلی این است که درک کند که لباسش را در نتیجه خیس شدن باید عوض کند.ممکن است برای چند روز یا بیشتر در انجام این کار موفق نباشید.هر کودکی متفاوت است.دلسرد نشوید و امادگی داشته باشید.
  • وقتی کودک شما کارش را انجام میدهد فورا اورا با جایزه ای که از قبل اماده کرده اید،تشویق کنید.این جایزه میتواند شکلات،کلوچه یا نوشیدنی مورد علاقه او باشد.اگر دستشان کثیف است خوراکی را مستقیما در دهانشان قرار دهید.

به یاد داشته باشید اینکه کودک فورا خوراکی اش را بخورد باید بعدا حذف شود اما این را نیز به خاطر داشته باشید که ممکن است حوادث بیشتری اتفاق بیفتد.


این آغاز فرایند آموزش توالت رفتن است.ممکن است سخت تر و خسته کننده تر شود و ممکن است از زمانی که پیش بینی کرده اید،بیشتر طول بکشد.هرچند با گذر زمان آسانتر میشود.همه کودکان چه مبتلا به اوتیسم چه سالم مشکلاتی خواهند داشت پس دلسرد نشوید.


چند نکته مهم:

برنامه ای که در آن ساعات و چیز های دیگر مربوط به توالت رفتن را یادداشت میکنید به همراه داشته باشید،تعداد زیادی دستمال توالت در دست داشته باشید و مطمئن شوید برای چند روز از حمایت خانواده و دوستان برخوردارید چون پروسه طاقت فرساییست.شب قبل آماده سازی خود را انجام دهید،لباس های زیر تمیز اماده داشته باشید،توالت را تمیز کنید و جایزه هارا آماده کنید.

 

با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به مطالب گفته شده در قسمت مربوطه بیابید.


سوگند لطفی

سوگند لطفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود